panikångest och förlossning

Panikångest och förlossning – Saker jag gjorde för att hantera förlossningsrädslan

Panikångest och förlossning snart, hur f-n ska detta gå?

När jag blev gravid 2013 visste jag direkt att detta skulle bli en pärs. Inte fysiskt under graviditeten. Krämpor, halsbränna och att bli trött och tung struntade jag fullkomligt i. Inte fysiskt under förlossningen. Att spricka upp och ha tuffa värkar var inte heller något jag oroade mig för.

Men jag var livrädd för hur mitt psyke skulle hantera detta. Det som skrämde mig mest var förlossningen. Att släppa kontrollen. Att inte kunna fly från situationen. Att tvingas föda fram ett barn. Jag var rädd för paniken som jag skulle känna.

Panikångesten

Givetvis var detta ingen ny känsla för mig. Efter många år med panikångest har jag blivit expert på att undvika jobbiga situationer. Att fly har alltid varit mitt sätt att ta sig ur, att få lugn. Ibland har jag flytt genom att byta land. Ja, faktiskt. Jag har flyttat bort. Iväg. Långt bort. Ibland har jag flytt genom att ta ett glas vin. Ibland har jag flytt genom att hoppa av en buss eller tunnelbana. Lite svårt blev det när jag ville hoppa av ett flyg. Då fick flygvärdinnorna lugna ner mig. Det var ju liksom helt omöjligt att fly från den situationen. Och det var just det där som var mitt problem med förlossningen. Att jag inte skulle kunna fly därifrån. Strunta i det, låta någon annan föda barnet åt mig. Det gick ju inte?!

Ett tag ”flydde” jag på olika sätt så ofta att jag tatuerade in ”Let’s leave” på min arm. Som för att påminna mig själv vid jobbiga stunder att det var ok att fly. Dra då! tänkte jag för mig själv. Och drog.

Det finns olika typer av förlossningsrädsla, och jag kände mig ofta missförstådd när jag försökte förklara min rädsla. Tankar som att ”hur ska jag fixa att förklara detta för barnmorskan när jag är mitt uppe i tuffa värkar? Att jag egentligen vill hoppa av här och nu och ta en taxi hem?”

Därför vidtog jag (kostsamma) åtgärder för att kunna hantera panikångest och förlossning på samma gång

1. Jag började med att skriva ett lååååångt förlossningsbrev. (Som jag sen aldrig lämnade in, och som ingen någonsin läste, men det visste jag ju inte då. Jäklar vad jag la ner tid på att formulera det)

2. Jag bokade in mig och M på profylaxkurser.

3. Jag gick på amningskurs en gång i veckan i flera månader.

4. Jag skrev och läste på forum. Hela tiden.

5. Jag köpte böcker om förlossningsrädsla. Som jag såklart inte kunde relatera till sen ändå, men det visste jag ju inte heller innan jag köpt dem.

6. Jag beställde hem en TENS-apparat flera månader för tidigt för att kunna ta hand om värkarna hemma.

7. Jag gick på flera aurorasamtal på SÖS

8. Men det absolut bästa jag gjorde var att anlita en doula. Detta gjorde jag ganska tidigt i graviditeten, och hon blev som min alldeles egna barnmorska som höll mig i handen från vecka 20. Upplevelsen av att ha en doula är värt ett eget inlägg så det kommer senare.

Men summa summarum: Panikångest och förlossning – JA. Det går! Annars skulle jag aldrig fundera på att göra det igen.

Coming up – ett inlägg om hur det faktiskt gick
Facebooktwittergoogle_plusmail

Post Author: admin

2 thoughts on “Panikångest och förlossning – Saker jag gjorde för att hantera förlossningsrädslan

    Jodie Nachazel

    (12 maj, 2017 - 19:02)

    fantastic publish, very informative. I ponder why the opposite specialists of this sector don’t realize this. You should proceed your writing. I’m confident, you have a great readers’ base already!

    nốt ruồi ở cổ

    (16 augusti, 2017 - 17:19)

    Because the admin of this web page is working, no uncertainty very quickly it will be famous, due to its quality contents.|

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *